fre. nov 27th, 2020

Vejen til en sund sund kost, der reducerer tilsat sukker

vejen-til-en-sund-sund-kost-der-reducerer-tilsat_2.jpg
sund kost

Vejen til en sund sund kost: Reduktion af tilsat sukker

Som en del af en sund diæt anbefaler American Heart Association at begrænse mængden af tilsat sukker til halvdelen af din daglige skønsmæssige kalorifradrag.

Bemærk: februar er American Heart Month

Sukker i forskellige former har været en del af vores kost i over 2.000 år. Det er svært at tro, at en ingrediens, der spiller en række vigtige funktioner i mad, gik fra en luksus til en offentlig fjende, når den spises i overskud. Selvom sukker kan give mere end bare sødme til vores fødevarer, såsom at opnå ønsket struktur, fugtighed og andre vigtige funktioner; der er stadig et behov for moderering.

Med hensyn til tilsat sukker og en sund sund kost, siger The American Heart Association (AHA):

”Selvom sukkerarter ikke er skadelige for kroppen, behøver vores kroppe ikke sukkerarter for at fungere korrekt. Tilsat sukker bidrager med flere kalorier og nul næringsstoffer til fødevarer. I løbet af de sidste 30 år har amerikanerne konstant forbrugt mere og mere tilsat sukker i deres diæter, hvilket har bidraget til fedmeepidemien. At reducere mængden af tilsat sukker, vi spiser, reducerer kalorier og kan hjælpe dig med at forbedre dit hjertesundhed og kontrollere din vægt. ”

Som en del af en sund, sund kost anbefaler AHA at begrænse mængden af tilsat sukker, der indtages pr. Dag, til højst halvdelen af din daglige skønsmæssige kalorifradrag, hvilket betyder for de fleste amerikanske kvinder, at dette ikke er mere end 100 kalorier (6 tsk) pr. dag, og for mænd ikke mere end 150 kalorier pr. dag (9 tsk).

LÆS  Varme vinterdrikke for at holde varmen

Kilde: American Heart Association

Hvordan reduceres dit indtag af tilsat sukker? Her er nogle enkle trin:

Sødestoffer med lavt kalorieindhold til redning

Udskiftning af sukker med sødestoffer med lavt kalorieindhold er en lækker og sikker måde at reducere dine tilsatte sukkerarter og dine kalorier på. Sødestoffer med lavt kalorieindhold som ® Sødestoffer leverer en lækker sød smag og er sikre for hele familien. Nyd dem i dine yndlingsopskrifter. Se nedenfor for opskriftsideer.

Administrer dine portioner

At estimere serveringsstørrelser kan være udfordrende for de fleste mennesker. Generelt kan størrelsen på en enkelt portion variere afhængigt af maden og / eller pakningen. Som diætist anbefaler jeg normalt, at du måler hver portion i starten, indtil du bliver vant til at forstå, hvad der er en enkelt portion. En enkel måde at estimere en enkelt del er ved at bruge din helt egen hånd. For eksempel:

Din knytnæve = 1 kop

Din håndflade = 3 ounces

Din tommelfinger = 2 spsk eller 1 ounce

sund sund kost

En håndfuld = 1 eller 2 ounce (f.eks. En snack såsom nødder)

Lær at finde tilføjede sukkerarter på madmærker

Hvis du vil lære at holde sig inden for de daglige tilsatte sukkergrænser, skal du lære, hvordan sukker er angivet på en fødevaremærkning, og hvad sundhedsanprisningerne omkring sukkerindhold betyder. Her er en liste over sukkerbetegnelser fra American Heart Association, som kan hjælpe dig med at forstå sukker lingo.

Tilføjede sukkerarter findes i mange former; her er nogle af de forskellige navne på ingredienser, der tilsættes sukker. Dette er ikke en “forbudt” liste over sukkerarter i en sund, sund kost, men blot en liste, der hjælper dig med at vide, hvor sukker er tilføjet:

LÆS  Hvorfor sund mad mens man er gravid

brunt sukker

Majs sødemiddel

Majssirup

Frugtsaft koncentreres

Høj fructose majssirup

Honning

Inverter sukker

Malt sukker

melasse

Råt sukker

Sukker

sund kost

Sirup

Lavere sukkerprodukter har forskellige kaloriniveau, afhængigt af de andre tilstedeværende ingredienser. Her er en liste over sundhedsanprisninger omkring sukker, der ofte findes på fødevareetiketter, og hvad de betyder:

Sukkerfri – mindre end 0,5 gram sukker pr. Portion

Nedsat sukker eller mindre sukker – mindst 25 procent mindre sukker pr. Portion sammenlignet med en standard serveringsstørrelse af den traditionelle sort

Der er ikke tilsat sukker eller uden tilsat sukker – ingen sukker eller sukkerholdig ingrediens såsom juice eller tør frugt tilsættes under forarbejdningen

Lav sukker – ikke defineret eller tilladt som et krav på fødevareetiketter

Nyd lækre opskrifter, der kræver mindre sukker

Her er et par af mine yndlingsopskrifter, der kan hjælpe dig med at reducere dit tilsatte sukkerindtag uden at opgive dine foretrukne fødevarer:

Strawberry Müsli Opskrift

Sød og crunchy nødder opskrift

Blackberry Granita Opskrift

Klik her for flere lækre opskrifter, der er reduceret i sukker takket være ® Sødestoffer.

Uanset hvor du står på dit sukkerindtag, demonstrerer omfattende videnskabelig forskning, at den mest effektive metode til at opnå en sund livsstil og til vægtkontrol er at reducere kaloriindtagelsen, mens du øger aktivitetsniveauerne. Det er ikke nødvendigt at fjerne vigtige næringsstoffer eller foretrukne fødevarer helt fra måltider.

Her er en hjertesund kost i 2018!

Jeg er blevet kompenseret for min tid af Heartland Food Products Group, producenten af ® sødestofprodukter. Alle udsagn og udtalelser er mine egne. Jeg har lovet at blogge med integritet og hævde, at mine læsers og bloggergruppens tillid er meget vigtig for mig.

LÆS  En makeover til mærket med næringsfakta

Sylvia Meléndez Klinger, MS, RD, LDN, CPT er grundlægger af Hispanic Food Communications, Inc., et konsulentfirma for ernæring og fødevarekommunikation. En spansktalende indfødt, der er en førende ekspert inden for tværkulturelt latinamerikansk køkken, når det gælder ernæring og sundhed, bruger Sylvia hendes dybdegående kulinariske og kulturelle ekspertise til at introducere nye strategier for wellness til en stadig mere sundhedsbevidst latinamerikansk befolkning. I mere end et årti har Sylvia været konsulent for store fødevarer, drikkevarer og farmaceutiske virksomheder og non-profit organisationer.