søn. nov 29th, 2020

Måder at begrænse din appetit

Måder at begrænse din appetit
devarer energi

Måder at begrænse din appetit

Følg disse strategier fra-bloggen om appetitstyring.

Hvis du ser frem til det nye år og frygter tanken om at starte en anden vægttabsopløsning, der giver dig følelse af sulten hele tiden, kan du tjekke begrebet “Volumetrics”. Det handler om at føle sig fuld, mens man prøver at tabe sig. Forestil dig at være tilfreds i slutningen af hvert måltid og mellem måltider uden sult for at afspore dit engagement. Nu er det en diæt, du kan holde fast ved for livet!

Volumetrics blev udviklet af Barbara Rolls, ph.d., professor i ernæring ved Pennsylvania State University. Baseret på sin undersøgelse af måltider, der består af forskellige typer og mængder mad, fandt hun, at det at spise flere fødevarer med ”lav energitæthed” snarere end dem med en ”høj energitetthed” kan hjælpe dig med at tabe sig uden at føle dig sulten.

Hvad er energidensitet?

En fødevares energitæthed er antallet af kalorier (“energi”) i en bestemt mængde af den mad. Mad med en høj energitæthed har flere kalorier efter vægt end fødevarer med lav energitæthed. Da vi har en tendens til at spise den samme mængde mad hver dag, beviste Dr. Rolls, at vi ved at vælge fødevarer med en lavere energitetthed kunne spise det samme mængde mad og tabe sig uden at føle os berøvet.

devarer energit thed

Den største forskel mellem fødevarer med høj energitæthed sammenlignet med dem med lav energitæthed er deres vandindhold. Vand har ingen kalorier, men tilføjer fødevarer vægt, så fødevarer, der for det meste er vand, som frugter og grøntsager, har relativt lav energitetthed. For eksempel har 16 ounces gulerødder stort set det samme antal kalorier som en ounce jordnødder; at spise 4 store gulerødder, der vejer et pund, er imidlertid mere fyldende end at spise 28 jordnødder, der vægter en ounce.

LÆS  Sødestoffer HVORFOR bag de andre ingredienser

En anden måde at se, hvordan vandindhold påvirker energitætheden, er ved at sammenligne frisk frugt med tørret frugt. Hvis du har en skål med 20 friske frøfrie druer i den, vejer de ca. 100 gram og indeholder 70 kalorier. Når vandet fjernes fra disse druer for at fremstille rosiner, vil de krympe i vægt til kun 8 gram og fylde mindre end en spiseskefuld, men stadig indeholder 70 kalorier.

At tilføje flere frugter og grøntsager eller væsker til opskrifter på supper, gryderetter og gryderetter er en måde at få disse retter til at have en lavere energitæthed sammen med at reducere mængden af fedt, de indeholder. Når du gør det, hvis du spiser den samme portion, som du er vant til at have, giver det færre kalorier, men du lader dig føle dig tilfreds.

Fødevarer med høj energi

Fødevarer med mange fedtstoffer har en tendens til at være den mest energitætte, uanset om fedtet forekommer naturligt – som det er i visse stykker kød, nødder og almindelig ost – eller tilsættes under tilberedningen. Jeg vil altid gerne minde mine klienter om, at en skive brød med en spiseskefuld smør har omtrent det samme antal kalorier som to skiver af brødet uden smøret. Spørgsmålet, de er nødt til at besvare, er: “Hvilken vil fylde dig mere?”

Nøglen til at medtage disse tætte fødevarer / tæt energi med høj energi i din Volumetrics-diæt er at kombinere mindre dele af dem med tæt energi med tæt energi. Gode eksempler er at blande hakkede svampe i dit jordkød til burgere, drysse ristede nødder på en salat i stedet for at spise dem ud af hånden og parre en ounce cheddarost med et æble i stedet for en stak kiks.Måder at begrænse din appetit

LÆS  Hvorfor sund mad mens man er gravid

Hvad med drikkevarer?

De fleste drikkevarer er mere end 90 procent vand, så de har lav energitæthed, selvom de har relativt mange kalorier. Dr. Rolls ‘undersøgelse fandt imidlertid, at det at drikke flere drikkevarer, selv almindeligt vand, ikke giver den samme metthed som at spise tæt energi med tæt energi. Den vigtigste grund til at medtage masser af vand og drikke med lavt kalorieindhold i din plan, ligesom dem, der er sødet med ® Sødestoffer, er at tilfredsstille din tørst, så du ikke forveksler den med sult. Og det er en værdifuld måde at undgå at tilsætte uønskede kalorier fra højere kaloridrikke.

Her ønsker dig et meget sundt og lykkeligt 2017!

Jeg er blevet kompenseret for min tid af Heartland Food Products Group, producenten af ® sødestofprodukter. Alle udsagn og udtalelser er mine egne. Jeg har lovet at blogge med integritet og hævde, at mine læsers og bloggergruppens tillid er meget vigtig for mig.

Robyn Flipse, MS, MA, RDN, “The Everyday RD,” er en forfatter og ernæringskonsulent, der har været leder af ernæringsserviceafdelingen i et stort undervisningshospital og opretholdt en privat praksis, hvor hun leverede diætterapi til enkeltpersoner og familier. Med mere end 30 års erfaring er Robyn motiveret af muligheden for at hjælpe folk med at tage de bedste spisebeslutninger til deres daglige diæt. Hun mener, at valg af, hvad hun skal spise, ikke bør være en daglig kamp og sigter mod at adskille fakta fra fiktion, så du kan nyde at spise godt.